Om beter te scoren in Google kan je vandaag inzetten op de belangrijkste Google-diensten en SEO. Kwalitatieve Google Reviews worden daarbij steeds belangrijker voor je ranking. Google plaatst de meest relevante content namelijk bovenaan, rekening houdend met een hele resem regeltjes. Google wilt namelijk het beste antwoord op een vraag geven, zodat gebruikers geen reden hebben een andere zoekmachine te gebruiken.
Net om die reden zal de mening van klanten zal steeds vaker de doorslag geven, maar de basis moet uiteraard wel in orde zijn. Een verouderde website die vandaag niet mobielvriendelijk is of nooit een nieuw bericht krijgt is per definitie een slecht antwoord in Google. Je kan vandaag nog beter geen eigen website hebben dan een slechte. Maar moet wel je Google My Business pagina in orde zijn.
Kortom: Google streeft vooral naar kwaliteit. Net daarom zien we de rol van een website als 'commerciële folder' of 'online brochure' op termijn verdwijnen en vervangen worden door onder andere Google My Business, waar steeds meer mogelijkheden zijn om de standaard-elementen van een website te vervangen. Dit is bijvoorbeeld onze Google My Business pagina aan de rechterkant van onze zoekresultaten:
1 Foto's
Deze kan je zelf veranderen en worden ook automatisch aangepast door foto's die toegevoegd worden aan reviews. In ons geval worden deze foto's automatisch aangepast door nieuwsberichten te posten op onze Smart-Blog. Meer info: Een website alleen is niet meer genoeg.
2 Handige linken
Om direct op een website of de routebeschrijving terecht te komen. Als je via een mobiel toestel zoekt zie je hier ook de 'Bel' knop verschijnen om meteen te bellen. Belangrijk om deze informatie dus in orde te hebben. Deze handige knoppen zijn de grootste reden waarom er steeds minder mensen je website bezoeken.
3 Google Reviews
Hier kan je in ons geval de reviews van onze klanten en deelnemers van opleidingen & seminars terugvinden. Durf vooral de vraag te stellen om een review te schrijven! Een klager zal zijn weg wel vinden om een slechte review achter te laten terwijl een tevreden klant niet snel geneigd is om dat van de daken te schreeuwen. Dit is vooral zo voor de dienstensector. Als je een fysieke winkel hebt of een horeca-zaak, zal Google zelf actief de vraag stellen aangezien zij zien dat een persoon
4 Contactgegevens
Alle standaard-gegevens zijn hier aanwezig. Belangrijk is dat je ook uitzonderlijke sluitingsdagen kan toevoegen, zodat mensen niet onnodig voor een gesloten deur komen te staan.
5 Vragen stellen
Dit biedt de mogelijkheid om publiekelijk een vraag te stellen als de vraagsteller denkt dat het relevant is voor anderen. Bekijk het als een publiek "contactformulier".6 Omschrijving
De mogelijkheid om kort te omschrijven wie je bent en wat je doet.7 Nieuwsberichten
Deze kan je zelf posten zoals je dat op social media zou doen. Dit wordt de vervanger van Google+, die in april offline zal verdwijnen. Meer info: Google+ stopt definitief: Wat zijn de gevolgen voor uw bedrijf? De kans dat mensen naar je website surfen om daar via de knop "Nieuws" te weten te komen wat je gedaan hebt is zeer klein. Op deze manier krijgen krijgen je nieuwsberichten opnieuw een groter publiek. Bij onze Smart-Site & Smart-Blog klanten worden deze nieuwsberichten automatisch gepost.
Zoals je ziet zijn er al heel wat elementen, die we verwachten van een standaard website, verwerkt in Google Mijn Bedrijf. Het lijkt er hoe langer hoe meer op dat Google op deze manier de rol van een "standaard" website naar zich toe zal trekken. Zo kan je als retailer zelfs producten toevoegen aan deze pagina.
Download dan hier de app voor iPhone of Android. Dan krijg je ook meldingen als iemand een vraag stelt of een review post en je hebt de kans om meteen te reageren.