De eerste Google-advertenties zagen het levenslicht in 2000. Ondertussen is Google Ads uitgegroeid tot een onmisbare tool voor bedrijven en marketeers om hun producten of diensten online in de spotlight te zetten. Het systeem heeft een heel parcours afgelegd en verschillende gedaanteveranderingen ondergaan.
Google Ads door de jaren heen
Google Ads startte als een zuiver veilingsysteem. Later kwam daar site targeting bij, een kwaliteitsscore, verschillende audiences om als bedrijf je pijlen op te richten, tot display-advertenties op basis van de interesses van je klanten, enz.
Oktober 2000
Bij de lancering van Google Ads (toen nog 'Google AdWords') waagden 350 bedrijven de stap om als eerste te adverteren op het platform. Google AdWords was eigenlijk pas het tweede grootschalige advertentieprogramma van Google, dat enkele maanden eerder voorafgegaan werd door het niet zo succesvolle Premium Sponsorship.
2002-2003
AdWords voegde een 'kost-per-klik'-veilingmodel toe waarbij adverterende bedrijven kunnen bieden op hoeveel zij willen spenderen aan een bepaalde advertentieplek. Die plek ging naar de hoogste bieder. In mei 2003 lanceerde Google AdSense. Bedrijven konden zo voor het eerst doelgericht adverteren op hun eigen websites.
2005
In juni 2005 introduceerde google Site Targeting. Adverterende bedrijven konden zo specifieke sites kiezen waarop ze wilden verschijnen. Voordien was de uiteindelijk plek van publicatie volledig afhankelijk van targeting met specifieke zoekwoorden. In augustus van dat jaar deed Google een update van zijn minimum-boden en introduceerde het de Quality Score. Die bepaalt de relevantie (en dus de kwaliteit) van zowel de zoekwoorden als de 'pay-per-click'-advertenties. Zo worden je 'cost-per-click' (CPC) en je ranking bepaald in de advertenties.
Meten is weten: de geboorte van Google Analytics
Een belangrijke update was de lancering van Google Analytics in november 2005. Bedrijven konden zo eindelijk precies meten welk effect hun advertentiecampagnes hadden op het verkeer naar hun websites. Zo krijgen ze meteen een beter beeld van de extra conversie en de meerwaarde van de campagnes.
2006
In januari 2006 lanceerde Google AdWords een gesloten bètaversie van AdWords Editor. Met die downloadbare accountmanager werd het mogelijk om sneller en eenvoudiger aanpassingen door te voeren aan accounts. Maar belangrijker: het werd plots mogelijk om demografisch, en dus op specifieke locaties, te adverteren.
Tegelijkertijd startte Google met advertenties voor lokale bedrijven, waarmee adverteerders zichzelf in de picture konden zetten op Googles Local Map (een inzoom-modus binnen Google Maps), met vermelding van hun telefoonnummer en een afbeelding.
2007-2008
In april 2007 kocht Google DoubleClick. Met die extra tool kregen adverteerders een makkelijke en efficiënte manier om hun search- en display-advertenties op één centrale plek te beheren. Tegelijkertijd bood DoubleClick uitstekende tools voor het targetten en analyseren van online-advertenties.
Tijdens een bètatest konden bedrijven voor het eerst advertenties die demografisch gericht waren (tijdens hun looptijd) aanpassen of volledig laten verbergen voor een specifieke subdoelgroep.
2009-2010
Bedrijven konden voor het eerst een doelpubliek selecteren op basis van interesses, wat natuurlijk heel wat perspectieven opende voor nóg gerichter adverteren. Daarnaast introduceerde Google Ad Sitelinks. Bedrijven konden zo plots extra linken leggen naar content die dieper in hun websites lag. Op zoekopdrachten gebaseerde advertenties kregen zo extra url's met tot wel vier extra bestemmingen. In 2010 rolde Google ook nog AdWords Remarketing uit. Zo konden gebruikers bereikt worden op basis van vorige interacties met bedrijfswebsites.
2011-2013
Google introduceerde zogenaamde 'negatieve zoekwoorden' in Adwords. Dat zijn zoekwoorden waarop bedrijven net niet gevonden willen worden. Plots konden die toegepast worden op meerdere advertentiecampagnes. Daarnaast creëerde Google nieuwe opties voor doelgericht adverteren, op basis van de fysieke locatie van potentiële klanten.
Dynamic Search Ads
Een belangrijke stap in de automatisering van Google-advertenties was de introductie van Dynamic Search Ads. Die combineren de kracht van Googles zoektechnologie (web-crawling) en de kennis van de structuur van waardevolle websites om automatisch een advertentie en een bijhorende, specifieke pagina op die website aan te reiken als ideale plaats om te adverteren.
In februari van 2013 introduceerde Google zijn Enhanced Campaigns, waarmee bedrijven mensen nog beter konden bereiken met de juiste advertenties (gebaseerd op locatie, tijdstip, type toestel, enz.) Dat kon vanaf nu allemaal zonder de doelstellingen op te moeten splitsen in aparte campagnes.
2015-2016
Google kondigde Customer Audiences aan. Die maakten gebruik van door surfers geüploade gegevens om potentiële kanten te bereiken. Google haalde in februari van 2016 advertenties uit de rechterbalk op zijn pagina's met zoekresultaten. Zo zetten het de eerste stappen naar zijn 'mobile first'-aanpak. Vanaf nu verschenen er vier advertenties boven de gewone zoekresultaten en drie eronder.
AdWords veranderde in mei van 2016 de 'Advertentie'-indicator van geel naar groen, waardoor ze meer opgingen in de gewone zoekresultaten. Bovendien werd de limiet voor tekstadvertentie voor het eerst in de geschiedenis van AdWords opgetrokken naar twee headlines (van elk 30 karakters), een beschrijving (van 80 karakters) en een automatisch gegenereerd domein in de zichtbare url.
Google voegde in december van 2016 audience-lijsten (verschillende doelpublieken) toe op campagne-niveau. Zo werd het voor marketeers eenvoudiger om verschillende doelpublieken te beheren en de campagnes gaandeweg nog meer in detail aan te passen.
2017-2018
In april 2017 verschenen de eerste Smart Display Campaigns. Concreet lieten die toe om, meer dan ooit tevoren, meer klanten op een eenvoudigere manier te bereiken op het Google Display Network. Een maand later volgde de optie om automatisch 'gelijkaardige doelpublieken' in te stellen en een 'customer match' te vinden voor online winkels.
Google gaf bedrijven ook de mogelijkheid om hun landingspagina's en de kwaliteit van hun advertenties beter te analyseren. Adverteerders kregen te zien welke url's mobielvriendelijk waren, welke het meeste inkomsten opleverden en welke net wat extra aandacht nodig hebben.
AdWords wordt Google Ads
Op 27 juni kondigde Google een rebranding aan. Google AdWords werd verder gestroomlijnd en heet voortaan Google Ads. In de nabije toekomst wil Google met Ads nog meer gaan inzetten op slimme campagnes voor lokale bedrijven die het met beperkte middelen moeten doen.
En tot slot zal de zoekreus almaar meer blijven inzetten op een efficiëntere weergave van advertenties op mobiele apparaten én YouTube. Want mobiel surfen én video blijven de twee focuspunten voor de toekomst.